Історія легенди: Cartier, ювелір королів, король ювелірів

Cartier є одним із найпрестижніших виробників ювелірних прикрас у світі. Усім нам відомий французький Дім, однак лише деякі знають про справжню його історію і про те, що саме Cartier вчинив революцію в ювелірних прикрасах ХХ століття. Історія бренду розпочалася 1847-го року, саме тоді Луї-Франсуа Картьє заснував ювелірний Дім. 
Луї-Франсуа був учнем паризького ювеліра Адольфа Пікара, який навчав його професіоналізму і дозволив працювати в невеликому магазині, який знаходився у Парижі на вулиці Монторгей. Пізніше, в 1847 році, 26-річний Картьє викупив майстерню свого вчителя  та почав створювати прикраси на замовлення. Хоч магазин був звичайним та не розкішним, Картьє все одно намагався створити щось набагато привабливіше і як годинникар, і як продавець якісної ювелірної оздоби. 
Переживши декілька революцій та дві війни, Cartier зумів подолати всі кризові ситуації і все ще залишитись найуспішнішим ювелірним Домом, а прикраси бренду – найбажанішими в усьому світі. 

Створення бренду Cartier (1847 – 1848)

Після того, як Луї-Франсуа Картьє почав керувати бізнесом, він придбав матеріали для роботи, які міг собі дозволити. Це були виробники як із Франції, тік і із інших країн. Створення найкращих ювелірних прикрас, які тільки могли існувати – головний вектор напрямку, який обрав Луї.  

1848 рік особливо вплинув на розвиток ювелірних брендів. Через буржуазно-демократичну революцію, яка захопила всю Францію, Cartier був змушений збавити темпи та призупинити виробництво прикрас. Проте бізнес Луї-Франсуа зумів пережити цю кризу. 

Ранні роки (1848 – 1870)

Після революції 1848 року Картьє використовував дохід від продажу ювелірних прикрас на фінансування кращих матеріалів. Проте протягом наступних 20 років ріст був невеликим. До цього часу син Луї-Франсуа Альфред також розпочав працювати в цьому ж напрямку та допомагати бізнесу батька. 

Майбутнє Альфреда вже було вирішене – він взяв на себе обов’язки керування магазином. Альфред був більш зорієнтованим на бізнес, ніж його батько, тому і хотів його розвивати. Зрештою саме завдяки діловій манері Альфреда ім’я Cartier звучатиме в королівських домах Європи та далеко за її межами. 

Кмітливість Альфреда Картьє. Революція Cartier (1870 – 1899)

1870 рік для французів запам’ятався як рік безладу,  масових протестів та голоду. Так звана революція зобов’язала владу встановити певне обмеження на банківські рахунки, через що аристократи та заможні люди не мали змоги зняти свої заощадження, аби вижити. Проте в них були ювелірні прикраси, які вони купували до революції. Проникливий Альфред Картьє знайшов вихід і із цієї критичної ситуації. Він зрозумів, що людям потрібні не алмази, а кошти на проживання, продукти… і таким чином запропонував викупити всі ці прикраси. Майже за одну ніч в нього вийшло повернути цілу колекцію назад до власності Cartier заплативши мінімальні кошти. 

Париж та світ Cartier змінились в 1870 році. За останні 100 років Франція стала нацією революції. Ще одне доленосне повстання трапилося 1870 року, відоме як Паризька Комуна. 

Комуна була соціалістичною революцією, і нова влада вела війну з аристократією. Еліта міста, побоюючись за своє життя, намагалася знайти вихід. 

Через обмежений доступ до банків та до своїх заощаджень, вони звернулись до активів, які були в них на руках. Це були їхні прикраси. 

The staff of the house Cartier, luxury jeweler joallerie in Paris (France). On November 11, 1918. (Photo by adoc-photos/Corbis via Getty Images)

Користуючись можливістю, яка несподівано з’явилась, Альфред Картьє запропонував аристократам викупити їхні найкращі прикраси за найнижчою ціною. Альфред майже за одну ніч створив найкращу ювелірну колекцію у Франції за частину її реальної вартості. Хоч Комуна завершилася через декілька місяців, все одно до 1871 року майбутній успіх бізнесу Cartier не викликав жодного сумніву. Остаточно Франція стала республікою після Паризької Комуни. Люди знову вільно витрачати кошти, а Альфред мав змогу легко продавати нову колекцію тим, хто зумів собі це дозволити. 

Протягом наступних 20 років Cartier зміцнив свої позиції. Картьє не лише отримував запити на доставку готової оздоби, а й створював ювелірні прикраси на замовлення. Оберти зростали, і ювелірному Дому знадобилося нове велике приміщення. Виставкова зала розмістилася на вулиці  La Paix в 1899 році. 

Рю-де-ля-Пе та смерть Луї-Франсуа Картьє (1899 – 1904)

 Париж відроджується до початку ХХ-го століття, так само і ювелірні Доми, які розпочинають розцвітати. Звичайно, недоліком цього є велика конкуренція, яка помітно посилилася. Альфред чудово розумів це і, коли Луї-Франсуа Картьє пішов у відставку, зайнявся розвитком Cartier як бренду, який перевершував всі інші. 

Переїзд на вулицю Рю-де-ля-Пе приніс бренду більшу впізнаваність та успіх, який навіть Альфред не міг собі уявити. Репутація Cartier привернула увагу заможних та можновладних родин із усього світу. За досить короткий проміжок часу Рю-де-ля-Пе став найважливішим  ювелірним місцем в Парижі, якщо не в усьому світі. 

Після смерті Луї-Франсуа, яка трапилася 1904 року, Альфред вирішив розширювати сферу впливу бренду Cartier  за межами Парижу на інші великі міста.

Луї Картьє

Майстерність і талант Луї Картьє. Золотий період Cartier (1904 – 1920)                                              

Звеличуючи сімейні цінності, Альфред залучив до роботи в ювелірному Домі своїх трьох синів – Луї, П’єра і Жака. Разом вони створили бренд, який через 100 років все ще залишається на вершині.

Луї Картьє був рушійною силою, але відбиток в історії бренду залишили всі три сини Альфреда. Прагнення до досконалості – найбільша перевага для Луї та компанії. Якщо він знав, що в нього не вийде створити найкращу оздобу, він не брався за роботу. Хоч всі видатні Доми мали строге відношення до якості, Дім Cartier все одно був у рази суворішим. Саме цей критерій і зробив прикраси від Cartier одними із найбажанішими та найдорожчими і дотепер. 

Це також був головний чинник при розширенні бренду за кордоном. Луї знав, що він міг продавати Cartier в будь-якому місті світу, не побоюючись проблем з якістю та репутацією компанії.  

Які ювелірні вироби подарував світові Cartier

За деякими даними, саме Луї Картьє розробив перші механічні годинники, тим самим змінивши кишенькові, які були стандартним чоловічим аксесуаром. 1910 рік відзначився тим, що Cartier перевернула традиційні уявлення про форму циферблату наручного годинника, випустивши перший годинник у прямокутному корпусі. Через два роки було запропоновано моделі годинника овальної форми — Baignoires. Дещо пізніше серед моделей Cartier з’явився годинник, що одночасно показував час у Лондоні, Парижі та Нью-Йорку, містах, де знаходилися штаб-квартири компанії.

 У 1917-му торгова марка презентувала годинник під назвою Tank, розроблений Луї Картьє. Майстра надихнули нові моделі танків, запроваджені на Західному фронті. У 1918 році на подяку за визволення Франції годинники були подаровані американським командирам-визволителям. Ця модель годинника виробляється до наших днів, і за всі ці роки була представлена ​​більш ніж у 30 різних варіаціях.

Компанія також презентувала платину у світі ювелірних виробів. Платина була незвичним дорогоцінним металом, який практично не використовувався в той час. Вона міцніша за срібло та золото та легко піддавалася обробці, що й дозволило майстрам-ювелірам створити непомітні огранювання, які збільшували блиск алмазів – ними, здавалося, була всипана сама шкіра. 

За чотири десятиліття Cartier презентували світові одні із найкращих прикрас, яких ще не доводилося бачити. Крім відомих на сьогоднішний день намист і браслетів Tutti Frutti, компанія створила намисто Патіали на замовлення індійського махараджі Бхупіндера Сінгха в 1928 році. Оздобу створювали приблизно три роки. Воно було виготовлене із платини і 2930 алмазів вагою в 962,25 карат. Також намисто включало в себе декілька унікальних каменів: на той час сьомий за величиною алмаз  De Beers вагою 234,6 карат, і ще сім великих діамантів вагою від 18 до 73 карат та декілька бірманських рубінів.

Надихаючись та наслідуючи тенденції, Картье захоплюється природою, тваринами та квітами. Саме їх Луї розпочне відтворювати в ювелірних прикрасах. Як наслідок, флора та фауна стануть головними мотивами французького Дому.

Картьє здобув популярність на початку двадцятого сторіччя, отримавши декілька королівських патентів і ставши одним із найпрестижніших ювелірних брендів у світі. Король Англії Едуард VII згадав Картьє у свої промові: 

«Картьє, ювелір королів, король ювелірів» – ця фраза стала знаковою для французького Дому.  

Гострий розум П’єра Картьє. Ювелірний дім масштабується (1920 – 1940)

У той час, як Луї створював шедеври, у П’єра були більші плани на бізнес. Коли Перша світова війна завершувалася, він сказав своїм братам, що вони можуть «… покласти початок французької розкоші в Нью-Йорці». Із кінця ХIX і до початку XX століття в США відбувається величезний економічний ріст. П’єр був достатньо проникливим для того, аби остаточно зрозуміти, як брати можуть це використати. 

Офіс в Лондоні вже розцвітав, і в 1917 році П’єр купує нерухомість на 5-ій авеню. Ціна – 100 доларів і нитка перлин. Це стає штаб-квартирою компанії в Нью-Йорку і все ще залишається найкращою угодою, яку він коли-небудь уклав. Залишаючись маловідомим французьким ювеліром, Картьє зробив найбільшу купівлю, яка допомогла бренду розміститися на перших сторінках кожної американської газети. 

Діамант Хоупа (чималий алмаз масою в 45, 52 карата глибокого сапфіро-синього кольору) був і, мабуть, все ще залишається найвідомішим діамантом у світі. Незабаром після відкриття нью-йоркського офісу П’єр купує алмаз, який, як вважалося, був проклятим. Попередніх власників переслідувало нещастя та навіть смерть. 

Історики підозрюють, що саме талановитий маркетолог Картьє вигадав історію із прокляттям камню, для того аби підняти ціну на діамант. Ця історія привернула увагу наступної власниці Евалін  Маклін  (Evalyn Walsh McLean), гламурну світську львицю із Вашингтона. Легенда свідчить, що проникливий Картьє позичив камінь Евалін на вихідні, після яких вона вже не змогла відмовитися від його магічної краси, і придбала його в ювеліра за нечувану на ті часи суму.  

У договорі було вказано, що «якщо протягом шести місяців із родиною Едварда Б. Маклін трапиться нещасний випадок, вказаний діамант погодяться обміняти на ювелірні прикраси такої ж цінності». 

Невдовзі після купівлі прикраси в сімействі Маклін трапляються дві жахливі події: їхній син помирає під колесами авто, а дочка – від передозування снодійними засобами. Не дивлячись на це, Евелін заповідає діамант внукам.  

Не дивлячись на те, що П’єр більше не був власником діаманту, він знав, що екстравагантний і постійно сумнозвісний спосіб життя місіс Маклін на тривалий час пов’язував ім’я Картьє з алмазом Хоуп. До того часу, коли розпочалася Друга світова війна, бренд Cartier був на вершині ювелірної індустрії. 

Післявоєнний період і продаж Cartier (1945 – 1964)

На відміну від багатьох компаній, Картьє вдалося пережити Велику депресію 1930-х років. Вдалося їм це завдяки зміни вектора роботи і ведення бізнесу на Далекому Сході, а не в США та в інших пострадянських країнах. Компанія продовжила масштабуватися в усьому світі. Їхня репутація якості та надійності означала, що ювелірні прикраси і годинники Cartier були одними із найбажаніших, а ціна з кожним роком буде лише зростати. 

Однак, не дивлячись на тривалий успіх бренду, П’єру довелося вести бізнес самостійно, оскільки його два брати, Луї та Жак, померли в 1942 році у віці 67 і 58 років відповідно. Компанія залишалася власністю родини, а діти трьох братів керували відділеннями в Парижі, Лондоні та Нью-Йорку. Після смерті П’єра в 1964 році, вони вирішили продати кожну філію окремо.

Cartier является частью тех компаний, чье существование доказывает, что не все в современном мире –– это конвейер и массовое потребление, что еще есть место для другого способа понимания отношений между людьми и объектами, ––  Альфонсо Альфаро, Искусство Картье.

Хоч бренд Cartier так і залишається головним ім’ям серед виробників ювелірних прикрас і годинників, він більше не має ніякого відношення до сім’ї. З 1847 до 1964 року компанію очолював Картьє, але не більше. В 1972 році консорціум, який очолював герой французького Руху Опору Другої світової війни Робертом Хоком, вирішив викупити всі відділення Cartier. І дотепер компанія залишається єдиним цілим. 

«Cartier є частиною тих компаній, існування яких доводить, що не все в сучасному світі – це конвеєр і масове споживання, ще є місце для іншого способу розуміння відносин між людьми та об’єктами», – писав Альфонсо Альфаро у книзі «Мистецтво Картьє». 

Дами Картьє

Cartier был синонимом роскоши и утонченности с момента появления. Все его произведения вызывали восхищение и стали символом статуса. Бренд превратил украшения в произведения искусства, которые носили одни из самых известных и влиятельных женщин мира.

Cartier був синонімом до слів розкіш та витонченість. Всі його витвори викликали захват і стали справжнім символом статусу. Бренд трансформував прикраси у витвір мистецтва, які носили одні із найвідоміших та найвпливовіших жінок світу, а саме: 

  • принцеса Марі Бонапарт; 
  • велика княжна Марія Павлівна Романова
  • королева Бельгії Єлизавета
  • королева Іспанії вікторія Євгенія Баттенберзька 
  • герцогиня Віндзорська Бессі Уолліс Сімпсон
  • королева Єлизавета II 
  • Мерілін Монро 
  • Грейс Келлі
  • принцеса Маргарет 
  • Герцогиня Кембриджська Кейт Міддлтон 

Фото на обложке: cartier.com

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.